39. İstanbul Film Festivali I #3 Hizmetkârlar
39. İstanbul Film Festivali Yazı Serisi Nedir?
39. İstanbul Film Festivali Yazı Serisi, bu sene 39.su gerçekleştirilecek olan İstanbul Film Festivali kapsamında oluşturduğumuz bir seridir. Covid-19 ile mücadele kapsamında etkinlik tarihi ertelenen 39. İstanbul Film Festivali, ilk 15 filmlik seçkisi ile 15-29 Mayıs tarihleri arasında "Çevrimiçi Film Gösterimi" ile gerçekleşecek. İKSV'nin katkılarıyla bu yılın ilk 15 filmlik seçkisini siz değerli okurlarımıza sunuyor ve detaylıca inceliyor olacağız.
Hizmetkârlar
Uluslararası Berlin Film Festivali'nde adaylığı duyurulan ve Berlinale Encounters'de prömiyerini yapan, Çek-Slovak-Romanya-İrlanda yapımı Servants / Sluzobnıcı / Hizmetkârlar, 80 dakikaya sığdırılmış, siyah-beyaz tekniğin kullanıldığı tarihi bir dram filmi.
Yönetmenliğini, 2015 Toronto Uluslararası Film Festivali'nde "Çağdaş Dünya Sineması" altında ilk filmi Koza / Goat yapımı ile başarılı performans gösteren Ivan Ostrochovsky yer alırken Ivan senaristliği Marek Lescák ve Rebecca Lenkiewicz ile paylaşıyor. Filmin yapımcılığını yine Ostrochovsky üstleniyor.
Neredeyse hiç diyalog bulunmayan yapımın kadrosunda Samuel Skyva, Samuel Polakovic, Vlad Ivanov ve Vladimír Strnisko gibi isimler yer alıyor.
Hizmetkârlar, totaliter ve komünist rejimin hüküm sürdüğü Çekoslovakya'da geçiyor. Çekoslovakya'nın henüz dağılmadığı 1980'li yıllarında, Bratislava'da bir ilahiyat okulu iki yeni öğrenciyi alır. Okula yeni katılan Michal ve Juraj, ilahi eğitimin gerekliliklerine alışmak çalışırken bir yandan da ülke içerisindeki karışıklıkları takip etmeye çalışmaktadır. Rejimin dini eğitim ve Bratislava İhaliyat Okulu hakkındaki düşüncelerinden korkan okul yönetimi, öğrencilerinin düşüncelerini kontrol altına alma kararı verir. Kominist rejime yakın olan öğrencilerin eylemleri, okul yönetimini daha da tedirgin ederken öğrenciler, rejimle iş birliğine girerek günaha girip girmeyeceklerini ya da rejim tarafından alı konulup konulmayacaklarının kararını vermelidir.
Ivan Ostrochovsky, Çekoslavakya'nın tarihini, komünizm ve katolik inancının iç içe geçmiş siyasi tezahürlerini "hizmetkârlar" vasıtası ile bizlere aktarıyor. Çok fazla diyaloğa şahit olmadığımız yapımda görsellik ve ses bu boşluğu tamamlıyor. Yönetmen Ostrochovsky'nin geçitğimiz yıllarda Cold War ve Ida ile Oscar alan Paweł Pawlikowski'nin çekim ve görüntü açısından değerlendirdiğini, ve aynısını bu film için uyarladığını görüyoruz.
Siyah-beyaz olarak çekilen ve 35mm film tekniği-emin değilim- kullanılan yapımda, ince tiz seslerin sürekli kulaklarınızda çınladığını fark ediyorsunuz. Yapımın Slovakça olması ve az diyaloga yer verilmesi sebebi ile kendinizi filmin içinde hissedemiyor oluşunuzun çok büyük bir problem olduğunu dile getirmek isterim.
Diyalogun en ikinci planda olduğu ve titreşim, tizler, kükremeler vasıtası ile sese ve olay bütünlüğüne katkı sağlanılan yapımda, çoğu karakterin isminin dahi bilinmiyor oluşu aslında konuya hizmet ediyor. Karakterlerini bırakın isimlerinin dahi gösterilmiyor oluşu, ne kadar hizmetkâr oluşlarını izleyiciye aktarıyor. Siyah-beyaz görüntünün getirdiği ışık ve kontrast oyunları, dönemin soğukluğu yansıtıyor.
Tarihi ve siyasi bir konuyu ele alması sebebiyle, Komünizm, Çekoslovakya, Pacem in Terris (Dünya'da Barış") gibi konularda bilgi sahibi olmadan Hizmetkârlar'ı izlemeye kalkışmak, anlatılmak isteneni anlamamanıza ve yapıma hakim olmamanıza sebep olucaktır. Ancak göz seyrine ve teknik bütünlüğüne önem veriyorsanız, Hizmetkârlar size derin bir zevk vadediyor.
Hizmetkârlar, totaliter ve komünist rejimin hüküm sürdüğü Çekoslovakya'da geçiyor. Çekoslovakya'nın henüz dağılmadığı 1980'li yıllarında, Bratislava'da bir ilahiyat okulu iki yeni öğrenciyi alır. Okula yeni katılan Michal ve Juraj, ilahi eğitimin gerekliliklerine alışmak çalışırken bir yandan da ülke içerisindeki karışıklıkları takip etmeye çalışmaktadır. Rejimin dini eğitim ve Bratislava İhaliyat Okulu hakkındaki düşüncelerinden korkan okul yönetimi, öğrencilerinin düşüncelerini kontrol altına alma kararı verir. Kominist rejime yakın olan öğrencilerin eylemleri, okul yönetimini daha da tedirgin ederken öğrenciler, rejimle iş birliğine girerek günaha girip girmeyeceklerini ya da rejim tarafından alı konulup konulmayacaklarının kararını vermelidir.
Şunu anlamanız gerekiyor. Mutlu olmak için burada değiliz.
Ivan Ostrochovsky, Çekoslavakya'nın tarihini, komünizm ve katolik inancının iç içe geçmiş siyasi tezahürlerini "hizmetkârlar" vasıtası ile bizlere aktarıyor. Çok fazla diyaloğa şahit olmadığımız yapımda görsellik ve ses bu boşluğu tamamlıyor. Yönetmen Ostrochovsky'nin geçitğimiz yıllarda Cold War ve Ida ile Oscar alan Paweł Pawlikowski'nin çekim ve görüntü açısından değerlendirdiğini, ve aynısını bu film için uyarladığını görüyoruz.
Siyah-beyaz olarak çekilen ve 35mm film tekniği-emin değilim- kullanılan yapımda, ince tiz seslerin sürekli kulaklarınızda çınladığını fark ediyorsunuz. Yapımın Slovakça olması ve az diyaloga yer verilmesi sebebi ile kendinizi filmin içinde hissedemiyor oluşunuzun çok büyük bir problem olduğunu dile getirmek isterim.
Diyalogun en ikinci planda olduğu ve titreşim, tizler, kükremeler vasıtası ile sese ve olay bütünlüğüne katkı sağlanılan yapımda, çoğu karakterin isminin dahi bilinmiyor oluşu aslında konuya hizmet ediyor. Karakterlerini bırakın isimlerinin dahi gösterilmiyor oluşu, ne kadar hizmetkâr oluşlarını izleyiciye aktarıyor. Siyah-beyaz görüntünün getirdiği ışık ve kontrast oyunları, dönemin soğukluğu yansıtıyor.
Tarihi ve siyasi bir konuyu ele alması sebebiyle, Komünizm, Çekoslovakya, Pacem in Terris (Dünya'da Barış") gibi konularda bilgi sahibi olmadan Hizmetkârlar'ı izlemeye kalkışmak, anlatılmak isteneni anlamamanıza ve yapıma hakim olmamanıza sebep olucaktır. Ancak göz seyrine ve teknik bütünlüğüne önem veriyorsanız, Hizmetkârlar size derin bir zevk vadediyor.
Hiç yorum yok: